Jak se vám pracuje u počítače?

Lidem, kteří celý život pracují fyzicky, při práci stojí, chodí, zkrátka jsou v pohybu, se může zdát, že každý, kdo pracuje vsedě, vlastně celý den odpočívá. Je v teple a pohodlí, nijak se nenadře. Pche, toho přeci nemůže nic bolet! Většinou je tenhle názor opustí brzy poté, co si také najdou sedavé zaměstnání.

Člověk, který má sedavou práci, se většinou vrací domů pěkně utahaný a má pak chuť si jen lehnout a spát. Což ovšem řeší spíš tím, že se zhroutí na gauč k televizi. V pražském metru je vidět každý podvečer davy těchhle unavených lidí. Docela rádi si sednou, pokud je volné místo, hlava jim padá, spousta z nich má přes rameno ještě tašku s notebookem.

Proč jsou tak unavení? Co se to děje, když se nenamáhají? Co je může bolet?

Každá profese s sebou nese určité potíže, které jsou dané jednostrannou zátěží. A sezení je také zátěž.

Na počítači pracuje čím dál víc lidí. Patříte mezi ně? U počítače sedíte v lepším případě 8 hodin. Nejspíš vás z toho časem bolí záda a hlava, jste celí ztuhlí a nemáte moc energie ještě sportovat. Docela by mě zajímalo, kdo jednou bude o tuhle počítačovou generaci seniorů pečovat, to bude něco, až jich budou plné domovy důchodců.

Co se tedy s vaším tělem děje?

Když se posadíte, velice rychle vám ochabnou břišní svaly. Nemají moc důvod pracovat. Místo nich přece pracují svaly v bedrech. Jenže, když se takhle zbortí spodní část trupu, tak je to, jak když máte dům s křivými základy. Hrudník rázem nemá oporu a padá dopředu, kam ho táhne váha hlavy. Takže průvodním znakem této práce je vyhrbení uprostřed zad, někde pod lopatkami. Leckomu se občas i zablokuje nějaké to žebro. Z toho tedy máte ty bolesti zad.

Záda se vám během dne kulatí a hlava jde dopředu. Ono se to nezdá, ale hlava je docela těžká. A když není přímo nad tělem, na krku se projeví pákový efekt, a zatížení krční páteře i krčních svalů se tak násobí. Rukama se opíráte o stůl, a tudíž hlava zapadne mezi ramena a lopatky se zvednou. To vše způsobuje bolesti za krkem a postupně i bolesti hlavy.

Ruka, která pracuje s myší, se namáhá stále stejným způsobem. Pohybujete jen dvěma prsty, bez nějaké znatelné změny. A tak bolí právě ty prsty a z kolečka myši si můžete docela snadno uhnat zánět šlach na prostředníčku. Z neustálého popojíždění myší po stole bývají záněty šlach i kolem zápěstí nebo lokte. A konečně docela v nepořádku je i rameno a všechny svaly kolem lopatky. Takže takový ten nepohodlný pocit pod lopatkou je právě od toho. A ruce máte samozřejmě celý den namířené před sebe. Takže se pochopitelně zkracují prsní svaly. Věděli jste, že kdo má zkrácené prsní svaly, nemá šanci udržet záda narovnaná?

A aby toho nebylo málo, tak se ještě pustím do spodní části těla. Když sedíte, tak se špatně prokrvují zatížené hýžďové svaly. Pánevní dno ochabuje podobně jako břišní svaly, břišní lis funguje velmi slabě. Můžete z toho mít i docela slušné potíže s trávením. Vesměs zácpu nebo nadýmání.
Aby se trup nehroutil, jako by na židli seděla loutka, musí celý den pracovat bedro-kyčlo-stehenní svaly – jedny z nejpřetěžovanějších svalů v těle, ačkoli dost možná ani nevíte, že je vůbec máte. Ale nepracují samy, pomáhají jim v tom svaly kolem kyčelních kloubů, ty bývají často úplně v křeči. Vybavuje se vám ten pocit zdřevěnělých kyčlí, když po dlouhé době vstáváte, abyste si došli jen na záchod?

A jako poslední ještě zmíním špatný krevní oběh v nohách. Pokud jde o tepny, tam moc potíže nevznikají, pumpující srdce a krevní tlak zajistí, že krev v nich putuje docela dobře. Horší je to s žílami, kterými se krev vrací. Ty už tak dobře poháněné srdcem nejsou, potřebují ke svému dobrému fungování práci svalů, které cévy podpoří. Jenže svaly moc nepracují, takže svou funkci neplní. A židle, na které sedíte, ještě cévy přiškrtí. V lýtkách tak vzniká tlak, který žíly roztahuje do šířky, kvůli tomu dobře nedomykají chlopně v cévách a krev se částečně vrací zpátky směrem dolů. To taky nechcete.

Ještě pořád si někdo myslí, že práce u počítače je odpočinková a pohodlná? Pramení z ní docela dost zdravotních problémů. A to jsem ani všechny nevyjmenovala.

Dobrou zprávou je, že dost problémů způsobených sedavým zaměstnáním dokážou zmírnit masáže. A je lepší přijít včas a nečekat, až se potíže zhorší natolik, že už to bude na návštěvu doktora.

Přečtěte si, která masáž je pro vás vhodná, když pracujete u počítače.

radkapavlova
Masérka, lektorka cvičení na míči, dula. Zaměřuji se na zdravé fungování těla pomocí masáží a cvičení. Moji klientelu tvoří převážně ženy a to i těhotné, pro které mám speciálně zaměřené služby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.